פינוי בינוי

תכנית פינוי בינוי בישראל

העובדה שכמות השטחים הפתוחים בערים בישראל הולכת ויורדת, בעוד שהביקוש לדירות בערים אלו הולך ועולה, יצר מצב בו בנייה לא רוויה ולא יעילה במרכזי הערים נתפסת בעיני הרשויות המקומיות כפער בעייתי. משרד הבינוי והשיכון רשאי להכריז על שטח עירוני, בעקבות יוזמה פרטית או יוזמה של הרשות המקומית כשטח המיועד לפינוי בינוי. המשמעות של הכרזה כזו היא שתושבי אותו מתחם יפונו מבתיהם תמורת פיצוי מסוים, המבנים שבאותו מתחם יהרסו מהיסוד ובמקום המבנים הישנים ייבנו מבנים חדשים, גדולים יותר ורוויים יותר, בצורה כזו שעל כל דירה ישנה יבנו כמה וכמה דירות חדשות.

יישום תכנית פינוי בינוי בפועל

התכנית של פינוי בינוי נשמעת משתלמת במיוחד אולם בפועל רק כחמישה אחוזים מהתחלות הבנייה בישראל נעשות בצורה זו. ניתן למנות מספר סיבות לכך שיזמים מתקשים להוציא את התכנית לפועל. ראשית, מכיוון שישראל היא מדינה דמוקרטית, אין באפשרותה להכריח את כל הדיירים פשוט לצאת מהבתים וללכת להתגורר במקום אחר. משום כך, היזם מחויב להציע פיצויים הולמים לדיירים הנוכחיים בתמורה לפינוי שלהם מהבית וכן לקבל את הסכמת רוב מוחלט של הדיירים לפני התחלת ביצוע הפרויקט. שנית, היזמים נדרשים לקבל על עצמם התחייבויות כספיות גדולות שכרוכות בסיכונים, בתוכן הפיצויים לדיירים הוותיקים, עלויות הבנייה ועלויות הביניים בזמן שמחכים לאישורי הבנייה, תוך סיכון שבסופו של דבר הבנייה לא תצא לפועל והיזם יאבד את כספו.

מדוע משתלם לדיירים הוותיקים להסכים לתכנית?

האפשרות של פינוי בינוי נבנתה בצורה כזו שישתלם לדיירים הוותיקים לשתף פעולה עם ההליך. במסגרת הבנייה העתידית, היזם מחויב לתת לכל דייר וותיק דירה בגודל שווה או גדול יותר מהדירה הקודמת ללא עלות וכן לספק לו אפשרות למגורים זמניים עד לסיום הפרויקט.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה