שלילת רישיון עקב אי התאמה אישיותית

מה בין המרב״ד ופסילת רישיון?

המרב״ד, המרכז הרפואי לבטיחות בדרכים, הוא הזרוע הרפואית של משרד הרישוי. באמצעות בדיקות רפואיות פיזיות ונפשיות שנעשות במכון, בדיקות רפואיות שנעשות מחוץ למכון, ומידע רפואי מקדים, המרכז הרפואי מגבש עמדה ומחליט בדבר רמת הכשירות של נהג בפועל או של נהג לעתיד. המכון הרפואי לבטיחות בדרכים רשאי להחליט על פסילת רישיון נהיגה ממגוון סיבות, אחת המוכרות שבהן היא אי התאמה אישיותית.

מה היא אי התאמה אישיותית?

שלילת רישיון נהיגה בעקבות אי התאמה אישיותית, אינה בהכרח מצביעה על בעיה נפשית או הפרעה פסיכוטית אצל הנהג. למעשה, במרבית המקרים, אין קשר בין הדברים. המונח כולל בתוכו אפשרויות רבות, ביניהן נהיגה בשכרות, שימוש בסמים, רישום פלילי, עבר תעבורתי עשיר, ועוד ועוד. קיימת גם האופציה לשילוב בין כמה גורמים, דוגמת שימוש בסמים ונהיגה בשכרות. לעיתים, אפילו נהגים שמתקשים לעמוד במצבי לחץ, עשויים למצוא את עצמם עם שלילת רישיון. למרות שהמונח ספג ביקורת מרובה, המכון הרפואי לבטיחות בדרכים ממשיך להשתמש בו, ומרבית הנהגים שרישיונם נפסל בעקבות סעיף זה, הם נהגים רגילים לחלוטין שמנהלים אורח חיים רגיל לחלוטין.

מה ניתן לעשות עם רישיוני נפסל בטענה זו?

באופן כללי, המונח אי התאמה אישיותית מצביע על חשש של המכון הרפואי, לעיתים מוצדק ולעיתים לא, לגבי כישורי הנהיגה של הנהג, ולכך שהנהג לסכן את חייו וחיי המשתמשים בכביש. ניתן להגיש ערר על החלטת המכון הרפואי לועדת ערר תל השומר, לאחר בחינה של הבדיקות הרפואיות והמידע הרפואי שעל בסיסם הכריע המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. לא פעם בית המשפט פסק לטובת הערעור, שכן לא יכול להישלל רישיון הנהיגה של אדם, ולא יכולה להיפגע כל שגרת חייו ואף פרנסתו, ללא חשש משמעותי או ממשי.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה