מיסטיקה

בשפה היוונית המילה מיסטיקה או יתר נכון – מיסטיקוס, פירושה סגירה או הסתרה. זה משהו נסתר מחושיהם של בני התמותה הרגילים, נשמר מהם בסודיות ועובר בלחשושים ובכתבים סודיים ממיסטיקן למיסטיקן, מדור לדור. כך בעצם היה המצב במשך אלפי שנים כאשר המיסטיקה עסקה בדברים כמוסים ובדברים שאינם נתפסים על ידי חמשת החושים האנושיים המוכרים. אומנם היום המצב השתנה ולא בגלל שהמיסטיקה הפכה לדבר גלוי. פשוט הגישה שלנו אליה השתנתה באופן ניכר. כיום אנו רואים במיסטיקה לכל גווניה דרך חיים וכלי נפלא להעצמה אישית, להבנת חוקי היקום והכי חשוב – להצצה על עבר הלא נודע שם טמונות התשובות לכל מעשינו.

מיסטיקה בעולם 

מאז שחר ההיסטוריה האנושית הייתה המיסטיקה מאוד נפוצה בחברה. אין דת ואין עם שהיא לא הייתה מוכרת לו ולא עמדה לרשותו. מיסטיקה זה משהו שאפשר למצוא בשלושת הדתות הגדולות: נצרות, אסלאם ויהדות וגם בדתות אחרות: בודהיזם, היקהיזם, ג'ייניזם ועוד. מה שכן, בכל דת היא מקבלת את הצורה הייחודית שלה, למרות שמטרותיה זהות אצל כולן. ומטרות אלה הן להביא את נפשו של האדם לאיחוד עם ישות רוחנית הקיימת בעולם הבלתי נראה, לגלות את עתיד ולהבין טוב יותר את עברו.

 

מיסטיקה יהודית

גם ביהדות המושג מיסטיקה מאוד מוכר. זהו שם כולל לביטויי המיסטיקה והמאגיה המופיעים בהלכה, בהגות ובמיתוסים יהודיים מתקופת בית המקדש השני ועד ימינו. בספרי התנ"ך מופיעים מעשי נסים רבים שברוב המקרים מבטאים את הצד המאגי של המיסטיקה.

אומנם המקור המרכזי ממנו שואפת היהדות את סודותיה המיסטיים היא הקבלה. היא מבוססת על הקבלה המעשית (מאגיה) ועל הקבלה הנבואית ואת מקורותיה ניתן למצוא בספר הזהר, שאחרי התנ"ך והתלמוד נחשב למקור החשוב ביותר בספרות היהודית. לקבלה הייתה השפעה גדולה על חיי הרוח היהודיים, עליה התבססו תנועות יהודיות שונות כמו השבתאות והחסידות.

מיסטיקה במדע

למרות שהמדע עוסק בעולם הפיזי בעובדות הניתנות למדידה ולכימות, בעשורים האחרונים יותר ויותר מדענים פונים לעולמה של מיסטיקה. מספיק אם ניזכר בנוסחה המפורסמת של אלברט איינשטיין – אנרגיה שווה לחומר, מבינים שהרוח היא חלק בלתי נפרד מהחומר.

אוניברסיטת אריזונה שערכה לאחרונה מחקרה על תפקודו של המתקשר האמריקאי הידוע ג'והן אדוארד, גילתה לא מעט עובדות מעניינות על מיסטיקה ועל ישויות הנמצאות מעבר לקו המודע וחמשת החושים של האדם. גם בישראל מתעניינים המדענים בפן המיסטי של החומר ואחת לשנה נערכת כאן באוניברסיטת חיפה כנסים בנושאים מיסטיים שונים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה